Opnamestaat moet duidelijk zijn
Bij oplevering van de woning ontstaat tussen huurder en verhuurder regelmatig discussie over de vraag welke partij verantwoordelijk is voor de (slechte) staat van het gehuurde. Dat probleem zou eenvoudig kunnen worden voorkomen door bij aanvang van de huur een duidelijke beschrijving te maken van het gehuurde. Dat blijkt uit het (tussen)vonnis van de kantonrechter te Arnhem van 26 augustus 2011 (LJN: BS7496, gepubliceerd op 13 september 2011).
Komt het tot een gerechtelijke procedure, dan moet de verhuurder bewijzen dat de huurwoning in goede staat aan de huurder ter beschikking is gesteld. Je ziet vaak dat verhuurders in huurcontracten een bepaling opnemen dat het gehuurde in goede staat aan de huurder is aangeboden. Een dergelijk beding zal in een civiele procedure niet volstaan.
Bij de kantonrechter
In die zaak stelt woningstichting SSHN zich op het standpunt dat de huurder de huurwoning niet in goede staat heeft opgeleverd en verwijst daarbij naar een artikel in het huurcontract waarin staat dat het gehuurde in goede staat door de huurder is ontvangen en naar een opnamestaat waarin enkele gebreken worden genoemd. De woningstichting vordert de kosten voor het herstel van de woning.
De kantonrechter overweegt hieromtrent dat de enkele clausule ‘in goede staat van onderhoud’ of ‘in goede staat ontvangen’ in het huurcontract niet als een correcte beschrijving van het gehuurde mag gelden. De beschrijving van het gehuurde moet voldoende specifiek zijn. Hoewel er tussen partijen wel een opnamestaat is gemaakt, is deze te summier. In deze opnamestaat wordt niet beschreven hoe de staat van het gehuurde feitelijk was. De kantonrechter concludeert dat wanneer er geen beschrijving van het gehuurde is gemaakt, de verhuurder moet bewijzen dat de schade aan de huurwoning na het aangaan van de huur is ontstaan.
Belang van de uitspraak
Het vonnis van de kantonrechter maakt duidelijk dat je in een discussie over de staat van oplevering van het gehuurde als huurder op 1-0 voorsprong staat als partijen bij aanvang van de huur geen duidelijke beschrijving van de huurwoning hebben gemaakt.
Vragen
Heb je vragen naar aanleiding van dit bericht? Schroom niet om contact op te nemen met Hulpbijhuren via email: advies@hulpbijhuren.nl of tel: 030 - 214 50 24.
STEL EEN VRAAG
Heeft u ook een juridisch probleem? Wacht niet te lang en stel ons uw vraag!
STEL UW VRAAG:

TELEFONISCH
Vul uw naam en telefoonnummer in.U wordt op werkdagen binnen 24 uur
teruggebeld door een advocaat.